21 August 2008

Klaar!



Vanmiddag was het zover. Met vedel en losse onderdelen naar Floris gegaan om hem op te tuigen. De stemsleutels moesten nog conisch geslepen worden en de gaten geboord en geruimd.

De kam had ik thuis al ruw gemaakt, maar moest nog netjes aangepast worden zodat de hoogte van de snaren naar wens is. Ook het topkammetje nog op maat gemaakt en de groefjes voor de snaren op de juiste plaats en diepte.

Altijd spannend te zien en horen wat het instrument doet als de snaren onder spanning komen te staan.
In eerste instantie stem ik hem op de stemming van de eerste vijf snaren van een diskant-gamba (d" a" e' c' g met snaren die ik nog kan vinden in de voorraad. Dat werd: 0.54 mm, 0.74, 0.90, 1.20 en 1.50). Ik denk dat ik later een stemming in kwinten en kwarten ga proberen (d" g' d' g d). Dat past beter bij de middeleeuwse muziek en geeft hem bovendien het bereik van een 6-snarige diskantgamba.

Om er meteen wat op te kunnen spelen wil ik er voorlopig ook fretten op hebben. Later gaan die er misschien weer af. Voor zover aan de meeste afbeeldingen te zien is werd een vedel in de middeleeuwen waarschijnlijk niet van fretten voorzien.
Om ze er snel op te kunnen zetten had ik een idee:
Tie-wraps als fretten heb je er in een paar minuten op. Ze zijn in allerlei maten te krijgen.

Probleem is dat deze verschillende maten in dikte niet zoveel uiteenlopen. De kleinste die ik had - te kort om om de hals te kunnen) was 1.0 mm de 2 grotere maten 1.15 en 1.25 mm. Dat bleek te dik te zijn om nuttig als fret toe te passen. Daarom uiteindelijk toch maar gewone fretten geknoopt (nu van oude nylon gitaarsnaren. Darm is natuurlijk beter)
Ook de vedel van floris vordert. Wordt een bijzonder instrument. Op allerlei plaatjes zie je instrumenten met 4 klankgaten, maar je ziet ze zelden met 4 klankgaten gebouwd. We zijn heel benieuwd naar de klank van de beide instrumenten samen.

Op het Gebroeders van Limburgfestival gaat Floris op mijn diskant spelen (op de schouder en dus ook zonder fretten) en ik op de alt van Floris.

No comments: